De cargobike, de camionette van morgen

Bereid je maar voor: cargofietsen staan op het punt om de stad te veroveren. Vergeet vervuilende camionettes, cargobikes zijn de nieuwe vervoerstrend voor kleine leveranciers. Je loodgieter die op een cargobike je nieuwe verwarmingsketel komt installeren? Het is een kwestie van tijd. Je leest elke dag over bewuste ondernemers die de tweewieler opstappen om hun zaak zorgeloos te runnen. Passeerden deze week de revue in de nationale pers: een dierenarts, een taartenverkoopster en een leveranciersbedrijf dat onder meer levert voor Lidl.

De reden is eenvoudig: cargobikes zijn efficiënt, stil en schoon. Gedaan met stilstand en uitlaatgassen. De toekomst is aan de actieve ondernemer in de stad, die slim te werk gaat – en in één klap ook nog eens aan z’n conditie werkt.

Cargofiets in de stad: een niet te stoppen trend

Waarom de cargofiets de toekomst is? Wel, projecties laten zien dat tegen 2050 maar liefst 80% van de wereldbevolking in een stad zal wonen. Dat zijn miljarden mensen die consumeren en – de trend kennen we allemaal – het liefst hun boodschappen en bestellingen aan huis geleverd willen zien. Maar: parkeertarieven schieten omhoog, de binnenstad wordt moeilijker bereikbaar én de laad- en loszones worden alsmaar ingeperkt.

Tegelijkertijd zien we dat mobiliteit en luchtkwaliteit steeds belangrijkere thema’s worden. Ook Antwerpen is daar niet ongevoelig voor. Het is dus slechts een kwestie van tijd voor webshops voor hun levering zullen vertrouwen op leveranciers-met-cargobike. En niet meer op de klassieke, trage (want stilstaande) bestelwagens.

Een versnelling hoger voor de cargofiets

Gaan we een versnelling te hoog? Nee, hoor. Want als je bij cargobikes nog altijd denkt aan de klassieke bakfiets, dan zit je helemaal fout. De nieuwste generatie cargobikes zijn meer een combinatie van een fiets en een kleine stadswagen. Ze bieden een wereld van mogelijkheden voor alle types bedrijven en zelfstandigen. En de prijs? Wel, dat hangt er vanaf wat je meetelt. Of vooral: wat de fiscus meetelt.

Je kan er immers donder op zeggen dat groene fiscaliteit aan terrein zal winnen de komende jaren. Vervuilende voertuigen zullen strenger belast worden, terwijl milieuvriendelijke alternatieven gepast ondersteund zullen worden. Op dit moment is bijvoorbeeld pakjes laten leveren door een leverancier op een cargobike nog net ietsje duurder dan via de traditionele weg. Maar als je externe kosten zoals vervuiling en files meerekent – wat ook de overheid meer en meer zal doen in het bepalen van haar fiscaal beleid – dan wint de cargobike het pleit op een drafje.

Cargobikes: logistiek met oneindig potentieel

Deskundigen schatten het potentiële aandeel van de cargobike in de stad op maar liefst 50% van wat nu door bestelwagens wordt gedaan. Dat is niet mis. Zeg nu zelf: het is toch al te gek dat er bestelwagens worden ingeschakeld voor leveringen die over het algemeen vlot onder de 150 kilogram blijven? Dat hebben pionierende bedrijven zoals UPS en Coolblue goed begrepen. Die laatste lanceerde recent zijn typische blauwe cargofiets ook in Antwerpen.

Het grootste potentieel voor de cargobike zit volgens experts in de voedingsindustrie, de horeca, de service- en de bouwlogistiek. Denk daarbij aan maaltijdleveranciers, schilders, installateurs of andere technische profielen. Lidl begint bijvoorbeeld ook te beseffen dat thuisbezorging in steden maar beter met de cargofiets gebeurt. Ze rollen op dit moment een proefproject uit in Gent. En hopelijk binnenkort ook in Antwerpen.

Overweeg je zelf de overstap van camionette naar cargobike? Kom dan eens praten met iBike Cargo, dé Antwerpse specialist in cargobikes.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *