Cargobikes in Londen

Regelmatig kijkt iBike Cargo naar andere steden. Om er van te leren en ons eigen assortiment en aanpak te optimaliseren. Deze keer steken we het Kanaal over. Van onze correspondent in Londen: Fare City.

Wat zijn cargobikes en waarom gebruiken Londenaren ze?

Om deze vraag te beantwoorden, hebben we een kwalitatieve doorsnede van het onderwerp gemaakt, dat gebaseerd is op uitgebreide interviews met de belangrijkste stakeholders en onderbouwd is met specifiek Londens beleid en inzicht. Fare City wil uiteindelijk begrijpen hoe toegankelijk, rechtvaardig en duurzaam vrachtfietsen zijn en of ze een meer gebruikte vervoerswijze voor Londenaren kunnen worden.

In een rustige straat, vlak bij het Londense Strand, trekt mijn lift naar Waterloo Station op het moment dat het begint te regenen. Normaal gesproken zou ik er niet aan gedacht hebben, maar in dit geval richt ik mijn ogen op de hemel, in het besef dat ik binnenkort in een bakfiets van het Londense koeriersbedrijf Pedal Me zal stappen. Mijn rijder, Roy, raadt me aan om in dekking te blijven terwijl hij de zadelbeschermer van de fiets efficiënt opbergt. Hij geeft me dan een weerbestendige poncho, mijn enige verdediging tegen de regen. “Je laat het er stijlvol uitzien,” maakt hij een grapje.

Pedal Me’s mede-oprichter Ben Knowles op één van de aangepaste Urban Arrow-cargobikes van het bedrijf.

Nadat hij heeft uitgelegd waar ik moet gaan zitten en welke route we gaan volgen, filteren we ons al snel een weg tussen de bussen en zwarte taxi’s voordat we op een van de ‘Quietways’ van de stad uitglijden. Pas tijdens de oversteek van de Waterloobrug begin ik de steek van de regen tegen mijn gezicht te voelen, maar dan, een paar minuten later, is het allemaal voorbij. Mijn gezicht opzij, ik ben niet alleen droog, maar ik ben ook direct bij de ingang van het station afgeleverd en heb ruimschoots de tijd om mijn trein te halen. Alleen de nieuwsgierige blikken van collega-pendelaars maken me attent op het feit dat dit misschien iets anders was dan een typische stadsreis.

Een paar weken eerder, op dezelfde plek waar ik net was opgehaald, had ik Pedal Me’s medeoprichter Ben Knowles ontmoet. Voordat hij in Londen ging zitten om het bedrijf en zijn gedachten over bakfietsen te bespreken, had hij me een korte tour van de fiets gegeven:

“Het heeft e-assist, het heeft deze Bosch units die de krachtigste op de markt zijn, en we passen ze ook met deze banners waarin we thermokasten plaatsen zodat we zowel koude als warme voedselleveringen kunnen doen”.

De technologie mag dan nieuw zijn, het gebruik van fietsen om goederen en andere mensen te vervoeren is dat niet. Vrachtfietsen liggen namelijk al sinds de jaren 1880 in de straten van Londen. Oorspronkelijk was het voertuig bij uitstek voor bakkers en groenteboeren, maar ze maken deel uit van het rijke vervoerserfgoed van de stad, maar zijn grotendeels onopgemerkt, onbemind en onderbenut gebleven. Dit is in ieder geval gedeeltelijk het resultaat van twee technologieën die tegelijkertijd zijn ontstaan, en die vervolgens hebben geleid tot transportmiddelen die de manier waarop Londenaren zich voorgoed hebben verplaatst, zouden veranderen.

Deze Londense bloemist kreeg subsidies om zijn eerste zes fietsen te subsidiëren.

In het begin van de jaren 1890 maakten elektriciteit en de verbrandingsmotor hun Londense debuut in de vorm van respectievelijk de buis, de tram en de auto. Voorafgaand aan hun introductie in de straten van de stad, hadden de Londenaren vertrouwd op wandelende, door paarden getrokken omnibussen en koetsen, stoomboten van de Theems en in mindere mate de nederige fiets, die slechts een decennium eerder werd geïntroduceerd.

Naarmate de technologieën zich ontwikkelden, werden ook de vervoersmodi ontwikkeld. Gemotoriseerde voertuigen omvatten al snel bussen, Hackney-wagens en bestelwagens, die al snel het hoofdbestanddeel werden van zowel kleine als grote bedrijven voor het vervoer van goederen door de stad. Vandaag de dag schrijft Knowles in Londen “14% van alle ritten in Londen als zijnde gemaakt door een busje”. Dit is een enorm percentage, maar misschien niet verrassend, gezien de alomtegenwoordige associatie van witte bestelwagens met zowel traditionele handelaars als nieuwere online markten die nog steeds fysieke levering vereisen.

Trapauto’s, boxbikes, mid en longtails

Hoewel Londenaren zich identificeren met deze vervoerswijzen en deze begrijpen: bussen, zwarte taxi’s en bestelwagens, waarom weten zo weinig mensen wat vrachtfietsen zijn, vooral gezien het feit dat ze de afgelopen jaren overal zijn opgedoken? Vrachtfietsen zijn in wezen trapauto’s die onderdelen delen met een traditionele fiets, maar er anders uitzien, afhankelijk van welke stijl ze zijn. De meest voorkomende types zijn ‘box bikes’, die met een box tussen de berijder en het voorwiel, terwijl ‘mid’ en ‘longtails’, zijn die met een normale rijpositie, maar met meer ruimte om vracht achterin de fiets te vervoeren.

De Commerciële Zaak

2019 was een groot jaar voor de bakfiets. Een combinatie van nationaal en Londens specifiek beleid viel samen met initiatieven die hebben geleid tot een sterke toename van het gebruik van bakfietsen in het vrachtvervoer. In het eerste kwartaal van het jaar verscheen in maart de publicatie van ‘The Last Mile’ van het Department for Transport (DfT), gevolgd door de lancering van het eCargo Bike Grant Fund in april.

De eerste pleitte voor een groter gebruik van cargobikes, de tweede diende om een financieringsstroom van 2 miljoen pond vrij te maken die bedoeld was om de invoering van bakfietsen voor bedrijven in het hele land aan te moedigen. April 2019 betekende ook het begin van de London Ultra Low Emission Zone (ULEZ), terwijl Team London Bridge hun ‘Bikes for business‘ initiatief lanceerde in samenwerking met lokale bedrijven.

Verschillende Londense bedrijven hebben al gebruik gemaakt van deze financiering om hun eigen interne bakfietskoeriers uit te rollen. Een van die bedrijven is de bloemist met een abonnement, Freddie’s Flowers. De logistiek manager van het bedrijf bevestigt dat “Voor de aankoop van onze eerste zes fietsen hebben we een eCargo-fietsbeurs ontvangen”. Hoewel het bedrijf pas recentelijk gebruik heeft gemaakt van deze financiering, waren het in feite early adopters die in augustus 2017 voor het eerst gebruik maakten van cargobike koeriersbedrijven.

Each week, by bicycle or by van, we’ll bring you a big box of beautiful fresh flowers. Don’t worry – if you’re not home, we’ll leave them in a safe place.

Vandaag de dag voltooit het bedrijf “ongeveer 3.000 leveringen per week per cargobike door heel Londen” met behulp van een combinatie van Pedal Me, Zedify en, in mindere mate, hun eigen fietsen en koeriers. De voordelen van het gebruik van cargobikes zijn duidelijk:

“Het grootste voordeel voor ons is dat klanten daadwerkelijk hun bloemen krijgen!

Daarnaast zijn onze ‘drops’ erg dicht, waardoor de kosten per stop goedkoper zijn, of in lijn met de kosten als we een bestelbusje zouden gebruiken voor de leveringen”.

Voorafgaand aan de overstap naar cargobikes vond het bedrijf dat veel leveringen gewoonweg niet doorgingen naar de klanten: “Veel van onze leveringen gaan naar bedrijven en appartementen, en onze buschauffeurs leveren vanaf ongeveer 3 uur ’s ochtends, met het doel om tegen ongeveer 12 uur ’s middags klaar te zijn (om het verkeer in Londen te vermijden). Het is duidelijk dat niet veel kantoren of conciërges op dit moment ’s morgens open zijn, wat betekent dat de dozen buiten de gebouwen werden achtergelaten en vaak werden gestolen”. Ondanks het terugdringen van de starttijden was het verkeer zo slecht dat de chauffeurs niet in staat waren om al hun leveringen op tijd af te ronden.

Ter vergelijking: “Ook cargobikes kunnen hun fiets zonder al te veel problemen parkeren, in tegenstelling tot een busje, zodat ze meer tijd zouden kunnen besteden aan het inrijden van het gebouw en ervoor zorgen dat de bloemen bij de juiste persoon terechtkwamen”. Het gebruik van cargobikes is het bedrijf en haar klanten ook op andere manieren ten goede gekomen:

“Het gebruik van bakfietsen om onze bloemen te bezorgen ondersteunt de merkidentiteit echt goed, en (onze klanten) zijn blij te horen dat we doen wat we kunnen om de uitstoot te verminderen”.

De productiviteitswinst die cargobikes bedrijven bieden ten opzichte van bestelwagens wordt bevestigd door Pedal Me:

“Ze zijn 35% sneller dan een motorvoertuig (in Londen), wat ze efficiënter maakt, omdat er meer druppels kunnen worden gemaakt”.

Dit is mede te danken aan hun veelzijdigheid om meer routes te kunnen afleggen, die anders ontoegankelijk zijn voor bestelwagens. Naast het feit dat ze sneller, efficiënter en duurzamer zijn, is PedalMe van mening dat de aanwezigheid van cargobikes een feel-good factor is voor andere stadsgebruikers en “bijdraagt aan het leven van de stad“.

Meer inzicht gekregen voor je eigen business of activiteiten? Laat ons vrijblijvend meedenken over deze uitdagingen en maak een afspraak met iBike Cargo.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *