De business case van cargo bikes

Door Tom Parr, mede-organisator van het International Cargo Bike Festival waar iBike Cargo steevast aanwezig is. Vertaald en bewerkt door iBike Cargo.

Nu het verkeersvolume in onze stadscentra toeneemt, mede gevoed door leveringen van een door COVID gestimuleerde e-commerce sector, zijn organisaties op zoek naar de beste oplossing voor de stadslogistiek. Maar zijn we al niet lang van overtuigd?

Wij denken van wel. Op 31 december 2019 verklaarden Jos Sluijsmans, oprichter-directeur van het International Cargo Bike Festival, en ikzelf de jaren 2020 tot Decennium van de Cargo Bike. Op dit moment neemt de cargobike fameuze stappen. En niet alleen in traditionele Noord-Europese bakfietslanden zoals Nederland en Denemarken, maar ook in plaatsen als Duitsland, Frankrijk, Engeland en Canada. De verkoop groeit, met fabrikanten die ondanks COVID een stijging van meer dan 50% op jaarbasis melden. Maar ondanks hun enorme potentieel worden cargobikes door velen nog steeds als een rariteit beschouwd, een niche-item.

Real-life case studies tonen aan dat er een duidelijke business case is voor fietslogistiek. In de afgelopen jaren hebben bijvoorbeeld Fedex, DHL, UPS, Amazon, DB Schenker, DPD, GLS en Hermes allemaal cargobikes aan hun vloot toegevoegd en wereldwijd worden bakfietsen gebruikt door organisaties in alle soorten en maten. Laten we terugspoelen in de tijd en enkele van de redenen daarvoor onderzoeken.

Ze zijn sneller

Keer op keer is gebleken dat cargobikes in steden sneller kunnen worden ingezet. Gegevens van een fietslogistiek knooppunt dat in 2016 in het autoverslaafde Sydney werd opgezet, toonden aan dat cargobikes een derde van de kilometers aflegden, waardoor ze minder dan de helft van de tijd nodig hadden om hun rondes in het Business District van Sydney af te ronden. Maar hoe?

Fietsen zijn wendbaarder, kunnen fietspaden gebruiken, shortcuts nemen en gemakkelijk parkeren. Ondertussen staan bestelwagens drie keer zo lang geparkeerd als fietsen. En terwijl de fietskoeriers nauwelijks nog hoeven te lopen – omdat ze net voor de deur parkeren, lopen de chauffeurs ongeveer een derde van hun totale afstand. In Sydney is het blijkbaar makkelijker om gewoon te parkeren en te lopen dan om constant rond te rijden op zoek naar parkeerplaatsen.

Ze zijn energiezuinig

Uit een studie van Velove en het Zweedse Energie Agentschap blijkt dat e-cargo fietsen 94% minder energie verbruiken dan de traditionele e-van voor dezelfde leveringen. Ja, dat leest u goed: 94% minder. Het gewicht ligt hier voor de hand; de geteste e-van, een Nissan e-NV200, woog ongeveer 17 keer zoveel als de e-cargo bike. En net als in Sydney is ook hier de routing belangrijk, met cargobikes die veel kortere routes kunnen afleggen dan de e-van.

Hun voetafdruk is klein

De lezers van Urban Mobility Daily kennen de milieuvoordelen van cargobikes. Niet vernoemd in de Zweedse studie maar de emissies van de productie van e-vans tov e-bikes is natuurlijk veel lager voor cargo bikes dan voor e-vans vanwege de hoeveelheid verbruikte materialen.

Wat betreft de uitstoot wordt het ook steeds duidelijker dat de uitlaat van het voertuig niet de enige overtreder is. De uitstoot van fijnstof door de slijtage van banden en remmen kan een schadelijk effect hebben op de luchtkwaliteit in de stad en heeft aantoonbaar ook een microplastische vervuiling van de zee tot gevolg. Het simpelweg omwisselen van voertuigen door elektrische voertuigen lijkt dit niet te verzachten.

In beide gevallen hebben cargobikes wel een impact op het milieu. Door de lagere gewichten en snelheden die hiermee gemoeid zijn, is hun voetafdruk vele malen kleiner.

Het is het ‘Decennium van de Cargo Bike’

De cargobike en cargotrailer mag dan zowel qua kosten als qua milieubelasting een duidelijke voorsprong hebben –  dat is nog niet alles. Afhankelijk van waar je gevestigd bent, wordt de verkoop van cargobikes nu vaak ondersteund door subsidies van de lokale, regionale of nationale overheid. Steden wereldwijd beseffen dat naast het fietsen voor persoonlijke mobiliteit, de fietslogistiek intens compatibel is met hun inspanningen om een leefbare stedelijke omgeving te bevorderen. Als je je stadscentrum afsluit voor voertuigen met verbrandingsmotoren, is de bakfiets voor gezinnen en de cargobike voor bedrijven een belangrijke bondgenoot om de logistieke stromen in de stad op gang te houden.

De cargobike is een reizende ster aan het worden, maar de voordelen zijn niet zonder kosten. Organisaties moeten flexibel zijn en zich aanpassen om deze vrachtfietsen in te zetten op een manier die aansluit bij hun doelstellingen. Dat stelt ook iBike Cargo in hun presentatie voor Antwerpen Shift. Kleinere first & last mile-hubs in het stadscentrum, in combinatie met cargobikes, zorgen voor een wendbaar businessmodel dat geschikt is voor de stad van vandaag en morgen.

Terwijl we ons volop aan het aanpassen zijn naar het nieuwe normaal, zijn velen intens op zoek naar dé stedelijke logistieke oplossing. Cargobikes zijn een solide, bewezen technologie die hun degelijkheid al bewezen hebben. Investeer dus proactief in de cargobike en deze investering is snel terugverdiend. Als u op zoek bent naar een mobiliteitsoplossing, overweeg dan deze pedaalkracht – de bescheiden vrachtfiets is veel krachtiger dan hij eruitziet.

Met dank aan Urban Mobility Company en Fietsdiensten.

Inspiratie nodig of heb je al een concreet idee? We helpen je graag verder. Contacteer ons voor meer info.