Hinterher

Multifunctioneel, praktisch en gebruiksvriendelijk

Een goede fiets, waarop je dagelijks in weer en wind vele jaren graag rijdt, heeft zijn prijs. Met fietskarren is dat niet anders. Hinterher is een absoluut kwaliteitsproduct dat je elke dag kan gebruiken en vooral ook elke dag wil gebruiken. Omdat hij net zo multifunctioneel, praktisch en gebruiksvriendelijk is als geen enkele andere fietskar op de markt. Deze hoge kwaliteit in ontwerp en bruikbaarheid kan alleen worden bereikt door de uitgebreide ontwikkeling en productie van eigen componenten. In ruil daarvoor krijg je een mooi, puur mechanisch werktuig dat bestand is tegen hoge belastingen, gemakkelijk te repareren is en u jarenlang plezier geeft.

De Hinterher fietskarren worden in München ontwikkeld en gemonteerd. Gespecialiseerde partnerbedrijven in de omgeving van München produceren de afzonderlijke componenten voor Hinterher met behulp van de modernste productieprocessen. Sommige geselecteerde assemblages, zoals de wielen, worden in Italië geproduceerd.

De productie

Het hart van de trailer is het hoogwaardige aluminium chassis. In een uitgebreid productieproces worden de platen eerst gefreesd uit aluminiumplaten van 4mm dik met behulp van een snelle CNC-freesmachine. Hier zijn alle doorboringen van de romp en hoekverbindingen al nauwkeurig aangebracht. In de volgende productiestap worden de platen precies gebogen en puntgelast.

In deze toestand hebben de troggen al een enorme buigstijfheid, alle randen en boringen zijn aan beide zijden zuiver bewerkt en klaar voor poedercoating. Daar krijgen ze een bijzonder milieuvriendelijke en uiterst stoot-, kras- en slijtvaste verflaag.

De montage

In het zuiden van München worden de Hinterher-fietskarren volgens de individuele wensen en ideeën samengesteld en vervolgens verzonden. Hinterher heeft vrijwel alle afzonderlijke onderdelen op voorraad in de verschillende varianten en kunnen daarom zeer snel monteren en verzenden.

Productontwikkeling

De productontwikkeling begon met de wens om het allemaal erg eenvoudig te kunnen gebruiken. Een fietskar bouwen die ook een breed scala aan toepassingen zou bieden. Het combineren van deze eenvoud met de verscheidenheid was een enorme uitdaging.

Elke functie en elke stap in het gebruik moest tot in detail worden gepland en in vraag worden gesteld:

Hoe verbind ik de achterkant met mijn fiets?
Laad ik de kar zonder fiets? Hoe trek ik het dan? Als een handkar? Dan heb ik een hendel op een geschikte hoogte nodig om de aanhanger te trekken. Kan ik de dissel die de fiets met de aanhangwagen verbindt zo ontwerpen dat deze zowel voor de bediening van de fiets als de handtrolley kan worden gebruikt? Maar als handkar heeft de trailer zeker een eigen standaard nodig, anders kan ik hem niet verstandig laden. Kan de standaard ook andere functies overnemen, bijvoorbeeld in opgeklapte toestand, de dissel kan extra worden verstevigd zodat deze verbinding extra veilig is? Deze vragen alleen al maken duidelijk waarom er een compleet nieuw systeem van componenten moest worden ontwikkeld en geproduceerd voor de achterkant.

Hoe het begon?

De Hinterher is geboren uit het werk van Peter Hornung-Sohner als architect en timmerman. Vijftien jaar lang heeft hij een kleine, fijne meubelmakerij met een planningsbureau in München geleid. In deze periode werden honderden uitdagende projecten gecreëerd. Op een gegeven moment was hij het beu om voor alle routes en werkzaamheden in het centrum van de stad een bestelwagen te gebruiken, in de file te staan, geen parkeerplaats te vinden en zelf een bijdrage te leveren aan het verkeersinfarct. Hij was op zoek naar alternatieve vervoermiddelen voor het vervoer per fiets. Op de markt voor fietskarren was er echter geen model dat voldeed aan zijn professionele eisen op het gebied van functionaliteit, kwaliteit en design en dat vooral de meest veelzijdige vervoerswijzen combineerde. Ze hadden één apparaat nodig dat we met de fiets en te voet, op de weg en in binnen in gebouwen, in de trein en in de metro konden gebruiken. Zo ontstond Hinterher.